torsdag 17. februar 2011

Beskrivelse til Mariusvesten


Har fått henvendelser om oppskriften til mariusvesten så da tenkte jeg å skrive ned her hvordan jeg har gjort det.
OBS! Jeg har ikke prøvestrikket etter at jeg skrev ned oppskriften så ha i bakhodet at jeg kanskje ikke har fått med meg alt :)

Jeg brukte Baby merino fra Drops, men garn med omtrent samme tykkelse funker nok fint :)Str. sånn ca. 3/4 år, ganske lang

Legg opp 196 m på pinne 2,5 og strikk vrangbord 2r2vr i 5 cm
Skift til pinne 3 og fell til 180 masker (mønsteret jeg brukte går over 18 masker så det blir fem rapporter på hver side). Strikk rettstrikk til arb. måler ca. 28 cm(jeg strikket 30 cm, men da ble det ikke plass til alt jeg ville ha med øverst).
Strikk mønster etter diagram(diagrammet må du ha selv), pass på at midten av mønsteret havner på midten av arbeidet.
Når arbeidet måler 32 cm felles det 6 m i hver side til ermehull.

Bakstykke:
Fell til ermehull 2 m hver 2. omg. 4 ganger = 68 m igjen på pinnen.
Når arb. måler 43 cm felles de midterste 32 maskene og hver side strikkes ferdig for seg.
Fell 2m mot halsen på neste pinne og strikk til full lengde 45cm
strikk andre skulderen lik.

Fremstykke:
Fell til ermehull som på bakstykket.
Når arbeidet måler 31 cm felles den midterste masken og hver side strikkes ferdig for seg.
Fell 1m mot halsen på hver 2.pinne til det gjenstår 16m. Strikk til hel lengde (45cm)
Strikk andre siden lik.

Montering:
Mask sammen på skuldrene.
Strikk opp ca. 135m i halsen på pinne 2,5. Start nederst i V-en og strikk denne masken vr. strikk videre i vrangbord 2r2vr.
Fell 1m på hver side av midtmasken hver 2.omgang til halskanten måler ca. 2 cm. Fell av.
Strikk opp ca. 80m rundt armåpningen på pinne 2,5 og strikk 2r2vr ca. 2 cm, fell av.

Nå håper jeg dette ble forståelig og noe som kan brukes :) Si gjerne fra viss du finner feil!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar